Showing posts with label Los angeles. Show all posts
Showing posts with label Los angeles. Show all posts

Monday, January 11, 2010

International no pants day

Som sagt, så har denne byen definitivt sin egen sjarm. Under mottoet "Air it all out" ble i ettermiddag den internasjonale dagen uten bukser feiret, for niende gang. Her to bilder fra feiringen langs walk of fame i Hollywood, og i løpet av to hundre meters gange møtte jeg minst to dusin med gladlakser uten bukse. I New York er det angivelig rundt 1200 mennesker som river av seg buksene i dag. Bjuda på!


Mer om den store dagen finner du her: http://tiny.cc/w0p33







Litt høyere oppe på Boulevarden holdt en gruppe danseoppvisning. Sinnsykt mye talent, og plusspoeng i boka til hele LA!

Sunday, January 10, 2010

Siste dag i LA - for denne gang

Det er ikke mange steder i verden du plutselig går bak Spiderman og Supermann, fordypet i dønn seriøs samtale om den økonomiske situasjonen i California. Fantastisk!
Jeg har faktisk endt opp med å blitt litt mer glad i dette galehuset av en by, som til tross for ganske mange motbydelige sider, tross alt har en slags merkelig sjarme.
Det har vært en fantastisk helg, med masse nye inntrykk, der spesielt utelivet i går imponerte. Nesten litt Las Vegas-feeling over "Bazaar", på det beste. Moro!

I dag har jeg bare tatt det lugnt, og blant annet utforsket Hollywood Boulevard og Walk of Famen der. For et galehus! Hver eneste souvernirbutikk, cafè og museum ser ut som et bordell, og midt i havet av turister som brøyer seg rundt finner du altså dusinvis med unge, sannsynligvis mislykkede, skuespillere som går rundt i de sykeste kostymer fra diverse blockbustere.
For noen få dollar i tips kan du få et bilde med alt fra en ganske ulekker og illeluktende Jack Sparrow til Darth Vader, i et kostyme som holdes sammen med tape og knappenåler. Selv om det, som med alle de overveldende mange andre fattige i denne byen, har en fryktelig tris eim av knuste drømmer over seg - så hevder de å ha a "really good time", og de forskjellige gruppene med gærninger ser ut til å ha et bra miljø. Morderen fra Skrik satt blant annet og hadde lunsj med en eller annen Manga-figur, så jeg. Moro!

Har også levert en sak til P4 Nyhetene om den nye, store og pågående politiske skandalen her. I boken "Game change", som gis ut på mandag, kommer det frem at demokratenes majoritetsleder Harry Reid under valgkampen i 08 uttalte at "Obama kan faktisk vinne, fordi han er så hvitaktig og ikke har "negro dialect", bortsett fra når han ønsker det selv". Han har lagt seg flat etter alle kunstens regler, men sitter slettes ikke trygt - til tross for at Obama har vært ute og sagt han tilgit ham. Vi hører nok mer til denne saken, tenker jeg...

Men jeg gleder meg definitiv til å vende tilbake til NY i natt, der den kommende uka står i flyttingens tegn...

"Englenes by"...

Jeg fikk gjort noen fine intervjuer i dag tidlig og på formiddagen, og gleder meg veldig til å få ut snadder stoff. Deilig!
Resten av ettermiddagen har jeg brukt på å gå rundt i West Hollywood, for å bli litt bedre kjent med byen. Los Angeles er definitivt en av de mange byene i USA som er nærmest ubrukelig uten bil. Alt er spredt med mellomrom på flere mil, og det finnes ingenting som minner om et fornuftig kollektivtilbud. Hvordan disse byene skal klare å tilpasse seg en tid med færre oljeressurser, er et spørsmål som gnager mange med ansvar i dette landet. Fikk uansett sett en god del, og snakket med en hel masse folk.
Det synes som at dem som er virklig kjente og\eller egentlig har noe å skryte av, og de som jobber i serviceyrkene helt på bunnen av næringskjeden, jevnt over er hyggelige, høflige og bra folk.
Her illustrert med en veldig fin touch...










Mellomsjiktet her, eller "på vei opp" som de kaller kaller seg selv, virker derimot å ha et enormt eksponeringsbehov, og du trenger bare å spørre om veien før de begynner å selge inn hvor talenterte og bra de er, og selvsagt hvor mange celebriteter de kjenner. Sært!
Uansett, så er det faktisk en veldig kul by med veldig klar karakter. Og så å si hver eneste sjappe her er svinegode på å innrede og lage kjempeatmosfære. Du går inn på en cafè, som også er utstillings-butikk for en designer og konditori. Har sett mange morsomme grep i dag.

Dessuten er det veldig godt å være i varmen og sola igjen, og jeg hadde dessuten gleden av å drikke den mest fantastiske smoothien jeg noensinne har smakt - på The Healthy Bean, på Santa Monica Boulevard.
















Må vel kunne si at de leverer på markedsføring i LA, også...

Saturday, January 9, 2010

Avslutningen på et av TIDENES måltider

Denne fantastiske desserten, som er laget med nitrogen og alle mulige finesser, er altså avslutningen på et av de bedre måltidene jeg har hatt i hele mitt liv. Vegg i vegg med hotellet mitt, SLS (forøvrig et hotell som definitivt anbefales), ligger en helt vanvittig Tapas-restaurant. Fikk i meg den beste osten, de beste pølsene, og den frekkeste lammeretten jeg noensinne har smakt. Kjempestemning var det også, med konditori, restaurant og nattklubb blandet i ei smørje. Kunne ikke anbefalt dette steder varmere!

Er forøvrig i byen for å dekke den nyeste storfilmen til Denzel Washington, "Book of Eli", som har premiere i midten av januar. Er spent på opplegget i morgen, og håper det kommer noe godt stoff ut av turen.

Når det gjelder selve byen, så er det litt for tidlig å ha dannet seg noe skikkelig inntrykk. Men fikk følgende visdomsord fra drosjesjåføren min inn fra LAX: "Its a nice enough city, but dont turn your back on the fuckers that live here". Uansett, så er det deilig å ha kastet frakken, og å kunne nyte varmen i et par dager.

Nå er det bare å hvile litt, før det skal intervjues for harde livet i morgen!

Tidlig på og moro i Denver

I dag var det jammen tidlig på igjen, og opp klokka seks for å rekke flyet til LA. Amerikanerene er langt mer lugne på sikkerhetskontrollen på innenriks-fly, og benplassen var langt romsligere enn på flyet fra Oslo til New York (!!) - så det viste seg i hvert fall å bli en lang mer behagelig tur enn ventet. Fikk dessuten lest ut "Mengele Zoo", som er tidenes positive bokoverraskelse for min del. Bekmørk, men anbefales!

Hadde vel relativt lave forventinger til mellomlandingen i Denver, men for det første hadde de en bar der det var lov å nyte en sigarett inne. Når opplevde man det sist? Viste seg desverre at det egentlig bare kjentes feil å røyke inne nå, og stumpet halvveis... Skammelig!
For det andre ville radarparet Lise og Tor, på Helgefrokosten på P4, ha en sak på kuldebølgen i USA, til i morgen. Passet helt genialt med å være på en såpass travel knutepunktsflyplass. Nå fikk endelig amerikanerene vist frem den sagnomsuste positiviteten til å bli intervjuet, og Keith fra Florida, Bok fra Wysconsin og Barbara fra Denver ga et godt bilde av hvor ille det står til med temperaturene nå. Gullers!

Fant også dette skiltet, som jeg syntes var ganske festelig.










På plass i LA nuh, og spent på hvordan jeg kommer til å like byen...