Etter en lang og ganske så anstrengende flytur gjennom hele natta, er jeg igjen på plass på Manhattan, eller ”The City” som folka her litt småarrogant velger å kalle bydelen.
Flyturen ble, bokstavelig talt, blytung. Da jeg havnet mellom (ille nok i seg selv, når man har lange bein) to mennesker som lett kunne fylt to og et halvt sete hver. Onkel far på min høyre side snorket dessuten høylytt og lot til stadighet hodet duppe ned på skulderen min, der han ved en anleding etterlot en stor og våt sikkel- og svetteflekk. Småfrekt!
Jeg har heldigvis et soverhjerte av rent gull og drømte meg bort fra den, atter en gang bokstavelig talt, beklemte situasjonen. Tar det som en opplevelse!
Nå skal det ordnes amerikansk bankkonto, og forhåpentligvis får jeg i ettermiddag nøkler til kåken på 26th street. Hurra!
Landet forøvrig i Newark, noe som gjør at jeg faktisk har vært på alle New Yorks tre flyplasser, i løpet av mine 11 dager her.
Var denne gangen dumdristig nok til å velge public transportation med buss inn til byen, og det fungerte overraskende bra. Men til dem som ønsker seg amerikanske vei-forhold, kan jeg melde om tre bomringer på den 45 minutter lange\korte turen. Så alt har tydeligvis sin pris?
Og hva er egentlig din verste flyopplevelse?
Showing posts with label reise. Show all posts
Showing posts with label reise. Show all posts
Monday, January 11, 2010
Saturday, January 9, 2010
Tidlig på og moro i Denver
I dag var det jammen tidlig på igjen, og opp klokka seks for å rekke flyet til LA. Amerikanerene er langt mer lugne på sikkerhetskontrollen på innenriks-fly, og benplassen var langt romsligere enn på flyet fra Oslo til New York (!!) - så det viste seg i hvert fall å bli en lang mer behagelig tur enn ventet. Fikk dessuten lest ut "Mengele Zoo", som er tidenes positive bokoverraskelse for min del. Bekmørk, men anbefales! 
Hadde vel relativt lave forventinger til mellomlandingen i Denver, men for det første hadde de en bar der det var lov å nyte en sigarett inne. Når opplevde man det sist? Viste seg desverre at det egentlig bare kjentes feil å røyke inne nå, og stumpet halvveis... Skammelig!
For det andre ville radarparet Lise og Tor, på Helgefrokosten på P4, ha en sak på kuldebølgen i USA, til i morgen. Passet helt genialt med å være på en såpass travel knutepunktsflyplass. Nå fikk endelig amerikanerene vist frem den sagnomsuste positiviteten til å bli intervjuet, og Keith fra Florida, Bok fra Wysconsin og Barbara fra Denver ga et godt bilde av hvor ille det står til med temperaturene nå. Gullers!

Fant også dette skiltet, som jeg syntes var ganske festelig.
På plass i LA nuh, og spent på hvordan jeg kommer til å like byen...
Saturday, January 2, 2010
Start spreading the news...

Etter tre forferdelig lange måneder med venting - og noen siste dager som plutselig gikk alt for fort - var jeg altså endelig på plass i New York.
Turen fra JFK og inn til Manhattan ble litt eksta fantastisk, da venneparet jeg bor hos de første dagene hadde vært så vennlige å bestille car service (godt tips til alle som skal til byen, igrunnen. Koster ikke mer enn vanlig drosje). Dermed ble det en diger og lekker svart Lincoln som kjørte dagens mest forventningsfulle mann inn til byen. Venneparet mitt bor så lavt som 4th street, og kjøreturen gikk kilometervis sørover langs vannet - med fantastisk utsikt til skyskraperene, lyset og stemningen i New York, på den andre siden. Overlegen start!
Vel fremme i East Village sjekket jeg kjapt over utstyret, som alt sammen hadde overlevd reisen. Deilig! Jet laggen var relativt fraværende, så jeg smalt ihop en sak til P4-nyhetene morgenen etter, om 500 kattelik som var funnet ofret i et hus i Philadelphia. Ganske interessant, pga linken til Santeria religionen - som har en høyestrettsdom på at de har rett til å utøve ritualene sine. La også siste hånd på en reportasje til program-avdelingen om alle de amerikanske kjendisene som gikk bort i 2009. Godt fornøyd med begge, selv om arbeidsforholdene ikke var de aller beste. Veldig fint å vite at alt utstyret funker akkurat som det skal.
Så var det bare å tråle litt rundt i gatene i East Village. Vanskelig å fatte at man endelig var å plass, og helt umulig å forklare hvordan det føltes å gå rundt og snuse inn atmosfæren i denne syke byen.
Ikke mye søvn i vente...
Foto: Photobucket.com (Egne kommer så snart kamera er kjøpt inn).
Subscribe to:
Posts (Atom)

