I New York er det åpenbart slik at man vasker seg INN i leilighetene.
Så da var det bare å investere i "the professional mopping system". Må
si det er litt ekstra tungt å gjøre denne jobben, etter at jeg nettopp
vasket meg grundig ut før leieboeren min i Oslo overtok der. Å vasse
rundt i andre sin ekkelhet er helt krise, spesielt for en som brekker
seg av å plukke opp hybelkaniner, og svinet som bodde i NY-kåken før
meg var åpenbart en av de verre...
Men nå fikk jeg i hvert fall tatt
min aller første pilsner fra helt eget kjøleskap på Manhattan. Bare å
njuta! Her ser man forøvrig litt av kjøkkenet (baren)
og stua (discoet) i bakgrunnen... Kanskje kommer det litt bedre bilder av kåken i
morgen.
Hva er det ekleste du noensinne har måttet vaske?
Showing posts with label leilighet. Show all posts
Showing posts with label leilighet. Show all posts
Tuesday, January 12, 2010
Thursday, January 7, 2010
Rolig formalitetsdag
Dagen har gått med til å sitte med eiendomshaien Brian og underskrive latterlig mange papirer, i tre eksemplarer - med initialer som skal settes på hver side.
Tenkte det kom til å bli en glede, men når viser seg å være egne skjemaer for å love at jeg ikke trenger barne-lås på skapene og tre sider om at jeg garanterer å ikke sette vaskemaskin inne i leiligheten... Ja, da blir det litt tungt, kjenner jeg.
Er uansett ferdig nå, og fryktelig fornøyd! Forhåpentligvis snakker vi flyttedag i starten av neste uke. Herlig!
Har ellers bare vandret litt rundt i East Village, spist alt for mange småmåltider og tatt litt bilder.
Om du noen gang midt på natta skulle stå og lure på hvor du skal spise pannekaker med sirup og bacon, i East Village: "Sidewalk" i krysset Avenue A og 5th street. Satt nylig og nøt middag der, med to stappfulle bord med transpersoner rundt meg. Fantastisk atmosfære, med andre ord.
Wednesday, January 6, 2010
Leilighetsjakt del 3 og FERDIG!
Det ser ut til at jeg er ferdig med jungelen de kaller leiemarked her i byen. Meglerhaien ringte i hvert fall nettopp og sa leiligheten jeg virkelig ønsket meg var i boks! Har blitt noe mistroisk til systemet, og det er nok en forferdelig papirmølle igjen, men det er ikke langt ifra at jeg spretter champagnen... En ting er at man får sitt eget sted, og at det faktisk er en kåk jeg liker - i et nabolag som er helt sjef. Men hovedsaken er at det åpner for amerikansk konto, mobil, pressekort, osv osv osv.
Alle hjerter gleder seg!
Alle hjerter gleder seg!
Tuesday, January 5, 2010
Leilighetsjakt del 2 og varm sjokolade
Ikke noe nytt fra den første eiendomsmegleren her, og etter litt ettertanke er det egentlig helt greit om det blir en annen leilighet. Har i dag søkt på et par andre reir, begge rundt 36th street og begge fantastisk flotte. Krysser fingrene igjen!
Sånn ellers har dagen gått med til å få litt oversikt over byen og morsomme nordmenn som bor her. Kjenner du noen som gjør noe spennende, morsomt, imponerende eller sykt her - er det bare å gi meg et lite vink.
Eiendomsmegler nummer to holder til rett ved Union Square, og jeg har altså kontortid hos Starbucks der i dag. Flott område med ekstraordinært mange syke mennesker, selv til denne byen å være - men Starbucks er like kjedelig som overalt ellers. Meeeeen, for et SINNSYKT raskt nett de har! Har en sak som skal lages til i morgen tidlig, og en god del mail som skal ut.
Hele USA er rammet av en kuldebølge for tiden, og lenger sør i landet har den faktisk kostet flere liv. Her i byen holder mors hjemmestrikkede skjerf og julegave-hansker fra Marthe meg fortsatt varm, men det hjelper helt klart med en LARGE kakao. Nam-nam!
Et lite stykke Norge
Etter endt børsarbeide fikk jeg gjort litt på leilighetsprosjektet. Ting ser bra ut, hevder megler nummer 1. Endelig svar skal komme i morgen. En annen megler-hai vi var på visninger med på nyttårsaften slo også på tråden i dag, og sa han hadde en del åpninger nå. Tydelig at det var mindre trøkk i dag enn noen av dem hadde forutsett... Håpet om å ha kåken i boks denne uken lever i hvert fall i beste velgående!
Etter det tok jeg turen opp til Parsons, min aller første solo-subwaytur, på 5th avenue og 13th street, der de akkurat nå kjører en kunstutstilling fra Statens Vegvesen (!) om arkitekturen langs 18 norske turistveier. Amerikanerene der elsket det, og jeg syntes det var ganske fint å få sett et lite stykke norge igjen, jeg også. Bildet over viser video-fremvisningen - som skjer i et veldig kult apparatur. Er du i New York før 19., så anbefales denne på det varmeste.
Typisk skilt av typen som alle later som de ikke ser...
Dagens quiz: Hvor mange lag med pølse var det på sandwichen jeg åt til lunsj på Union
square i dag?
Saturday, January 2, 2010
Leilighetsjakt i "snøstorm". Del 1?
Til tross for en kort første natt i NY, og alt for lite søvn de siste dagene før avreise, våknet jeg på nyttårsmorgenen, for første gang i mitt liv, før vekkerklokka gikk av. Ute foregikk det New Yorkerene kaller "a fucking snowstorm", men som i Oslo heter "lett snøvær og to minusgrader". Byen var i hvert fall riktig så pen i hvitt, også.
Dagen var satt av til leilighetsjakt, og mitt fantastiske vennepar hadde valgt ut ti lekre steder å titte på. Jeg har i første omgang bestemt meg for å bo på selve Manhattan, og ikke høyere opp enn 50ende gate. Selv om dette koster en god del ekstra, tror jeg det vil betale seg i lengden. Både i en helt annen atmosfære og opplevelse av byen, og mye kortere vei til alt som skjer av både jobb og morro-ting. Leilighetsjakten gikk derfor fra de nedre delene av Lower East Side, via Village, Gramercy og Midtown - helt opp til de nedre delen av Upper East Side. Gullegod måte å bli kjent med byen og ting som Avenue\street-systemet. Byen koker like mye overalt, og den føles etter hvert helt uendelig. Både klaustrofobisk og feelgood på samme tid.
Subwayen var også en opplevelse i seg selv. Opplevde flere kulturer i en eneste vogn der, enn man normalt ser på en uke. New York i et undergrunnsbane-skall.
Hele dagen får jeg fra diverse eiendomshaier, meglere og vaktmestere høre hvor forferdelig det er å måtte gå rundt i "this extreme fucking cold", mens jeg selv nyter mildværet - etter å ha forlatt Norge i 23 minusgrader.
Uansett... Selv de slummeste av leilighetene vi fikk se, var langt bedre enn jeg våget å håpe om indrefileten av billig-leiligheter her i byen. Gull!
Har søkt om en lekker (relativt sett) leilighet på 36. gate, og krysser fingrene så de blir blåååå!
Forøvrig en papirmølle uten like å søke om leilighet. Jeg kom godt forberedt, men man kommer ikke rundt visse problemer, som foreksempel denne morsomme catch 22en: Utleier krever bankkonto i USA for å leie ut til deg, mens bankene krever at du har en leilighet for å gi deg konto. Satser på at min ungdommelige sjarm ordner opp i det.
Forferdelig stille i nyhetsbildet.
Usedvanlig klar for å feire nyttår nå, og fortsatt ingen tegn til jet-lagg...
Foto: Aaccessmaps
Subwayen var også en opplevelse i seg selv. Opplevde flere kulturer i en eneste vogn der, enn man normalt ser på en uke. New York i et undergrunnsbane-skall.
Hele dagen får jeg fra diverse eiendomshaier, meglere og vaktmestere høre hvor forferdelig det er å måtte gå rundt i "this extreme fucking cold", mens jeg selv nyter mildværet - etter å ha forlatt Norge i 23 minusgrader.
Uansett... Selv de slummeste av leilighetene vi fikk se, var langt bedre enn jeg våget å håpe om indrefileten av billig-leiligheter her i byen. Gull!
Har søkt om en lekker (relativt sett) leilighet på 36. gate, og krysser fingrene så de blir blåååå!
Forøvrig en papirmølle uten like å søke om leilighet. Jeg kom godt forberedt, men man kommer ikke rundt visse problemer, som foreksempel denne morsomme catch 22en: Utleier krever bankkonto i USA for å leie ut til deg, mens bankene krever at du har en leilighet for å gi deg konto. Satser på at min ungdommelige sjarm ordner opp i det.
Forferdelig stille i nyhetsbildet.
Usedvanlig klar for å feire nyttår nå, og fortsatt ingen tegn til jet-lagg...
Foto: Aaccessmaps
Subscribe to:
Posts (Atom)


