Showing posts with label Union square. Show all posts
Showing posts with label Union square. Show all posts

Tuesday, January 5, 2010

Hva viser egentlig disse klokkene?

På bildet over ser dere to ganske interessante klokker på Union Square, som det (enda mer) interessant nok viser seg at ingen av de innfødte vet hva viser. Fikk høre alt fra at den viser fødsler i USA, til nasjonalgjelda, til antall innbyggere i verden (Starting with 15?!) . Hele tre stykker valgte det enkleste og beste: "Why the fuck would i know?"
Til slutt kom heldigvis en gentleman av en uteligger, som tydeligvis lever av å vite akkurat dette, og forklarte greia. Den med tall viser rett og slett tiden på en sinnsykt komplisert måte, et system han selvsagt kunne ut og inn - og som jeg selvsagt ikke merket meg. Den andre store installasjonen er en symbolsk klokke fra "skapelsens tid", med flere ti-talls meget morsomme detaljer. Blant annet har den en måne-viser, og muligheten til å spy ut røyk. Er dere en tur her i byen, er det en opplevelse å få klokka forklart av en så spesiell og dyktig guide. Kjør på!

Det hender forøvrig at klokka blir stilt om til å telle ned til en spesiell dag, som da det skulle kunngjøres hvilken by som fikk sommer OL 2012. Morsomt!

Mer om apparaturet: http://en.wikipedia.org/wiki/Metronome_(public_artwork)

Leilighetsjakt del 2 og varm sjokolade


Ikke noe nytt fra den første eiendomsmegleren her, og etter litt ettertanke er det egentlig helt greit om det blir en annen leilighet. Har i dag søkt på et par andre reir, begge rundt 36th street og begge fantastisk flotte. Krysser fingrene igjen!
Sånn ellers har dagen gått med til å få litt oversikt over byen og morsomme nordmenn som bor her. Kjenner du noen som gjør noe spennende, morsomt, imponerende eller sykt her - er det bare å gi meg et lite vink.
Eiendomsmegler nummer to holder til rett ved Union Square, og jeg har altså kontortid hos Starbucks der i dag. Flott område med ekstraordinært mange syke mennesker, selv til denne byen å være - men Starbucks er like kjedelig som overalt ellers. Meeeeen, for et SINNSYKT raskt nett de har! Har en sak som skal lages til i morgen tidlig, og en god del mail som skal ut.

Hele USA er rammet av en kuldebølge for tiden, og lenger sør i landet har den faktisk kostet flere liv. Her i byen holder mors hjemmestrikkede skjerf og julegave-hansker fra Marthe meg fortsatt varm, men det hjelper helt klart med en LARGE kakao. Nam-nam!