Showing posts with label Viasat 4. Show all posts
Showing posts with label Viasat 4. Show all posts

Wednesday, January 6, 2010

Første skikkelige TV-sak fra New York


Obama holdt i går en tale om terroranslaget 1. juledag. Der refset han atter en gang etteretningstjenesten i landet. Det er det ingen president her som har gjort før, og folk i New York er imponerte. Morsom sub-vinkel. Laget sent i går kveld en sak til 7.30-magasinet på P4, men hadde ikke med kameraet da jeg snakket med folk på gata. Derfor startet dagen i dag grytidlig, siden nyhetene på Viasat 4 har deadline i 11.30-tiden, New York tid.
Hadde før avreise hørt mye om hvor fryktelig glad amerikanerene var i å snakke med journalister, men kan ikke si folka som rushet forbi på vei til jobb i dag imponerte noe særlig når det gjaldt å bjuda på. Men fikk mange fine tanker off-camera, og det var til slutt flere ville levere bra på TV også. Flotters!
Så var det bare å rigge opp stativ, stille inn og prøve å gjøre en brukbar stand-up. Det ble litt mer tullball enn ventet, men synes resultatet ble helt ok.
Atter en gang imponerer det trådløse nettet på The Bean, der jeg hadde kontoret mitt i dag.

Her kan du se saken (tredje ut) i 17.50-sendinga til fantastiske "Siste nytt fra P4" på Viasat 4: http://www.p4.no/player/VideoPlayer.aspx?schedule=94363

Se også "Siste nytt fra P4" på Viasat 4, klokka 19.55.

Monday, January 4, 2010

Trond Giske og NYSE

I dag kom selveste næringsministeren på besøk til byen, for å rydde opp litt på Wall Street. Jeg gledet meg veldig til å se verdens kanskje viktigste, og helt klart travleste, børs innenifra, noe som egentlig er nær sagt umulig for utenforstående - med mindre hjemlandet ditt sin nærings- og handelsminister er på besøk. Fikk også møtt flere av de norske kollegaene i New York, og den dyktige gjengen fra Generalkonsulatet her. Hyggelig!
Besøket på børsen varte fra 8.30 til 10.30 (14.30 til 16.30, norsk tid). Noe som var en kjempeutfordring i forhold til deadline på både radio og tv. Fikk heldigvis Iphone-hjelp av VGs Anders Giæver til å finne nærmeste Starbucks, og sprang livet av meg dit. Sjokkerende mye styr med å komme meg på nett der, med alt mulig av registrering og tull. Men kom meg nå til slutt på nett. Jeg rakk med knappest mulig margin å smelle ihop både radiosak til 17.30 og STK SYNC til TV - og få overført det. Skjelver fortsatt på hendene... Deilig!

VGs Anders Giæver in action. Han reddet kort etterpå livet mitt ved å finne frem til nærmeste Starbucks.


Vi var altså så heldige å få være på meglergulvet da klokka klang for aller første gang i år. Dow Jones åpnet fint opp, og god-stemningen var til å ta og føle på. Flere av de dresskledde, og ellers så seriøse, meglerne dro på med et skikkelig "JIIIIIHA!" Moro å ha sett, og ganske stor kontrast til Oslo Børs, for å si det mildt.





Flott dag med masse opplevelser og PULS, så langt. Nå venter en rolig frokost, før det braker løs med nye eventyr utover ettermiddagen...