Showing posts with label Barack Obama. Show all posts
Showing posts with label Barack Obama. Show all posts

Friday, January 8, 2010

Obama-rama og nærkontakt med den nordiske kolonien

Obama holdt i ettermiddag enda en god tale om terror og flysikkerhet, der han nå også gikk i detaljer om tiltakene og reformene som kommer. Godt stoff! Det blir tydeligvis enda morsommere å fly i fremtiden... Presidenten leverer også mot slutten stort på hvor viktig det er å huske at så å si alle muslimer tar avstand fra Al Qaida, og at der viktig å strekke ut en hånd til den arabiske verden. Mange amerikanere merket seg spesielt den siste delen, og her i New York settes det i hvert fall veldig stor pris på presidenten sin tone. "George Bush was all about black and white, Obama is all about grey".

Var etterpå så heldig å møte Kjersti Flaa (t.v.) til et par drinker, på et morsom lite sted ved 13. street. Hun har levd og bodd i byen i tre år, og har en hel brønn av erfaring og gode historier. Morsomt OG lærerikt! Svenske Ninna Risberg bor også i nabolaget, og studerer interiørdesign. Kule damer!

Om noen små timer reiser jeg til LA. Satser på at det blir mye moro, og enda mer godt stoff!

Wednesday, January 6, 2010

Første skikkelige TV-sak fra New York


Obama holdt i går en tale om terroranslaget 1. juledag. Der refset han atter en gang etteretningstjenesten i landet. Det er det ingen president her som har gjort før, og folk i New York er imponerte. Morsom sub-vinkel. Laget sent i går kveld en sak til 7.30-magasinet på P4, men hadde ikke med kameraet da jeg snakket med folk på gata. Derfor startet dagen i dag grytidlig, siden nyhetene på Viasat 4 har deadline i 11.30-tiden, New York tid.
Hadde før avreise hørt mye om hvor fryktelig glad amerikanerene var i å snakke med journalister, men kan ikke si folka som rushet forbi på vei til jobb i dag imponerte noe særlig når det gjaldt å bjuda på. Men fikk mange fine tanker off-camera, og det var til slutt flere ville levere bra på TV også. Flotters!
Så var det bare å rigge opp stativ, stille inn og prøve å gjøre en brukbar stand-up. Det ble litt mer tullball enn ventet, men synes resultatet ble helt ok.
Atter en gang imponerer det trådløse nettet på The Bean, der jeg hadde kontoret mitt i dag.

Her kan du se saken (tredje ut) i 17.50-sendinga til fantastiske "Siste nytt fra P4" på Viasat 4: http://www.p4.no/player/VideoPlayer.aspx?schedule=94363

Se også "Siste nytt fra P4" på Viasat 4, klokka 19.55.